Oerdis in de praktijk

konijnrollade

Wil je Oerdis ook eens uitproberen? Kies dan voor een voeding die bestaat uit groenten, fruit, vlees, vis, olie, noten en zaden. Dat is de basis, waarmee je echt heerlijke dagmenu’s kunt samenstellen. Want wie houdt er nu niet van gegrilde vis, lekkere salades, noten, fruitshakes, omelet of een goede biefstuk?

Oerdis bevat nauwelijks granen en zuivel, maar toch lukt het prima om een volwaardige voeding samen te stellen. Ook zonder de volkorenboterham en het glas karnemelk verdient de voedingswaarde een tien met een griffel. De vitamines die in de huidige Nederlandse voeding krap voorkomen (zoals foliumzuur, vitamine A en D) komen juist in ruime hoeveelheden voor. Net zoals vezels, visvetten en mineralen.

Het is in Oerdis echt niet nodig om op een houtje te bijten of je tanden in een rauwe biefstuk te zetten. Maak gebruik van de producten van vroeger, combineer die met de bereidingsmogelijkheden van nu en je eet verrukkelijk!

Wat gebeurt er als je gaat eten volgens Oerdis?

Mensen die eten volgens Oerdis, melden vaak dat ze minder honger hebben. Waarschijnlijk komt dat omdat het oerdieet veel eiwitten en vezels bevat. Dat zijn voedingsstoffen die veel verzadiging geven. Soms vallen mensen met overgewicht af als ze gaan eten volgens Oerdis. Veel mensen voelen zich energieker en hebben minder last van ‘dips’.

Voor mensen met diabetes kan het volgen van Oerdis een gunstig effect hebben op de bloedsuikers. Overleg dit wel eerst met je (huis)arts of diëtist.

Overigens kan het omschakelen best even wennen zijn. Gun jezelf een paar weken de tijd om je oude voedingspatroon af te bouwen en te starten met het nieuwe patroon. Het is ook echt niet nodig om 100% ‘Oer’ te eten en dus nooit meer te genieten van een boterham met kaas, pizza of chocolade. Dat houdt niemand vol! Profiteer van de gezonde effecten van Oerdis, maar ga er relaxed mee om.

Het is in elk geval verstandig om regelmatig vis te eten, en daarbij ook vette vis. Verder is het slim om ruime porties groenten en fruit op het menu te zetten. Probeer verder wat vaker ‘puur’ te eten en minder te grijpen naar bewerkte producten. Terug naar Oerdis.